tigelaarsinletur.reismee.nl

Decemberverhaal 2014

Lieve mensen,

Het weer is hier stralend, zonnig en droog doch fris. Afgezien van de nachtelijke kou doet niets vermoeden dat het nu Kerstmis is. En ik hoor in Nederland ook alles verre van een witte Kerst. Ik vind het prima, hoe warmer hoe beter…… Laat de lente maar komen……..

Vakantie, even geen Engelse lessen voorbereiden en dus tijd om te werken (met hulp van Jasper) in de moestuin. Het weer is zo zacht dat ik de moestuin pas nu heb “leeggemaakt”. De laatste tomaten liggen in de zon te rijpen. De pompoenen, broccoli´s, koolrabi´s en paprika´s zijn nu allemaal geoogst. Alleen de paksoi staat er nog zielig bij in de kale moestuin. De tuin winterklaar maken is de bedoeling (Hoezo winter? Voor we het weten zitten we in de lente……). Het is nu de mest verspreiden, deze met karton afdekken en dan nog een laag stro erover. We zijn nog niet klaar. Maar de vakantie is pas net begonnen. We hebben alle tijd. De kinderen zien wel met lede ogen de groeiende hoeveelheid pompoenen en paksoi in de keuken. Eén keer is lekker, de tweede keer ook nog maar de hele winter pompoensoep en paksoi tortilla´s……

Vandaag, eerste kerstdag, genoten van onze traditionele Gourmetdag en daarna een wandeling gemaakt. We hebben een deel de laatste wandelroute van de wandelclub gelopen. Peter heeft deze 2 weken geleden helemaal gelopen. De totale tocht was 15 km maar vandaag hebben we een verkorte route van 5 km gelopen (ong 1 ½ uur). Door de club ontdekken we steeds nieuwe en mooie plekjes en routes rondom Letur. Dus voor ons eerstvolgende bezoek er is een nieuwe wandelroute!

Nu de temperatuur gedaald is zijn de koeien op de boerderij ook “contenter”. Koeien zijn het meest happy bij zo´n 5 graden. Ze zitten nu “goed in hun vel”, zullen we maar zeggen. De dieren zijn gezond, de productie gaat goed, vruchtbaarheid goed (stier Pepe doet goed zijn best!), weinig uierziektes of koeien die aan de nageboorte blijven staan. We hebben ook al een hele tijd geen koe hoeven te helpen bij de bevalling. Onlangs heeft een pink zelf een tweeling gebaard (eerste bevalling)! Meestal levert dit, zeker bij de eerste bevalling, complicaties op maar moeder en kalfjes maken het uitermate goed.

Het komende voorjaar hopen we weer verschillende scholen te ontvangen op de boerderij. Eertsvolgend bezoek is al in februari. En natuurlijk blijven we ook gezinnen en toeristen die deze streek bezoeken rondleiden op de boerderij. Om een indruk te krijgen van een schoolbezoek: Een vriendin van mij heeft een kort filmpje gemaakt van de activiteiten die we organiseren op de boerderij. De beelden zijn gemaakt tijdens het bezoek van een kleutergroep (50 leerlingen) uit een nabijgelegen dorp. Klik op onderstaande link:

Video GIRASOL ECO ENCUENTROS/ Granja Escuela EcolĂłgica Letur:

WE WENSEN JULLIE HELE GEZELLIGE EN WARME FEESTDAGEN EN HET ALLERBESTE VOOR 2015!!

Liefs van,

Cecile, Peter, Lars Jasper en Laura.

ps:......en nu weer lekker bij de kachel zitten........

Rob

Voor jullie ook de allerbeste wensen. Knap hoe goed jullie je kunnen redden! Wist je dat je pompoen trouwens ook lekker in de oven kunt grillen met wat olie? De smaak wordt dan iets intenser. Misschien een welkome afwisseling op de pompoensoep ?. Ik maak die soep ook wel eens met wat gember en kerrie. Fijne jaarwisseling!

Cecile

Bedankt voor de tip. Zal ik eens proberen. Fijne feestdagen en groeten aan Menno!

gabriëlle

Alle goeds voor 2015 en graag tot ziens!

Cecile

Bedankt. Jullie ook. Alles goed met de mannen?

Susanna

Hoi allemaal, ik heb genoten van het filmpje. Heel leuk om te zien. Voor jullie ook de beste wensen alvast en een heel goed en mooi 2015.

Miranda en Willy

We hebben weer genoten van jullie verhaal en fimpje.
Mooi om te zien hoe jullie daar aan het werk zijn.
Veel geluk en gezondheid in 2015 voor jullie allemaal.
Groetejes uit Schijndel.

Anne-Mieke Innemee

Een beetje laat met mijn reactie. We hebben een ander
e -mailadres, heeft wat voeten in de aarde gehad.
Met veel interesse jullie verhaal gelezen en het filmpje bekeken. Jouw onderwijshart komt wel helemaal aan zijn trekken, lijkt me. Hopelijk komen jullie dit jaar nog naar Schijndel.
Gezien, dat Laura steeds groter en knapper wordt!!
Groetjes van Daan en AM