tigelaarsinletur.reismee.nl

Tigelaars update en plannen bouw strohuis

Lieve mensen,

Nu weer een ruim een half jaar verder, de zomer is “bekant” voorbij en is er al weer veel gebeurd in huize Tigelaar in Letur!

Onze Jasper is in juni afgestudeerd en heeft nu zijn VWO diploma met mooie cijferlijst op zak! Keuze voor een vervolgstudie had nog enige voeten in de aarde (zowel keuze als toelating) maar enkele weken geleden is hij toegelaten tot opleiding Bedrijfskunde aan de Erasmus universiteit in Rotterdam. Na Lars gaat hij nu ook op kamers in Nederland. Vorige week is hij vertrokken naar Nederland voor de introductieweek (mist wel de laatste avonden van ons dorpsfeest gemist, en net nu hij met zijn vriendengroep het voetbaltoernooi heeft gewonnen en de prijsuitreiking de laatste avond was….). Maar nu Nederland een nieuwe uitdaging en een spannende tijd voor hem! Het begon wel met pech de eerste dag….. Bij aankomst in Eindhoven de trein genomen naar Delft (logeert bij Lars omdat hij nog geen kamer heeft) en meteen gestrand voor Tilburg….bommelding. Terug naar Eindhoven en daarna naar Schijndel om vervolgens door de lieve familie weggebracht te worden naar Delft! (Thanks!)… NS heeft hem de afgelopen dagen nog wel meer in de steek gelaten dus hij heeft zijn portie pech openbaar vervoer wel weer gehad… :-(

Onze jongste telg Laura heeft dit jaar ook geweldig haar best gedaan. Ook met een (voor Laura ongekende) prachtige cijferlijst heeft ze de ESO afgerond (4e jaar midschool). Nu nog 2 jaar om een Havo of VWO diploma te halen (bachillerato). Aanvankelijk was het de bedoeling dit in Elche de la Sierra (30 km van Letur) te doen net als Lars en Jasper, maar ze is toegelaten tot de damesvoetbalclub van de stad Albacete (veldvoetbal, geen zaalvoetbal wat ze hier tot op heden heeft gedaan) . De afgelopen maanden heeft Laura verschillende keren meegetraind en wedstrijden gespeeld. En nu mag ze komen! Als we het allemaal rond krijgen gaat ze in Albacete wonen (studenten residentie), voetballen bij de “Andres Iniesta voetbalclub” en ook haar Bachillerato daar halen (dat laatste is een vereiste van de club, zijn we helemaal mee eens). Dus hebben we komend jaar “een leeg nest”!!!! (syndroom zal wel meevallen, laten we zeggen onze tweede jeugd….hihi….geintje).

Lars is ook deze zomer gekomen om hier zijn vakantie door te brengen. Hij heeft (eindelijk) zijn propedeuse binnen en tweede jaar ook bijna gehaald (op paar studiepunten na). Nog een paar vakken halen en dan mag hij (liefst in Spanje zegt hij) op stage.

Wij hebben dit jaar nog een bliksembezoek aan Nederland gebracht (zoals altijd gaat het veel te snel voorbij zonder iedereen te kunnen zien). Maar we zijn weer helemaal opgeladen om verder te gaan met ons project! Het was wel even van de ene hittegolf naar de andere: Nederland was bijna zo warm als Letur 30-35 graden. We maken er wel altijd grapjes over maar als de tropische temperaturen aanhouden in Nederland kunnen we daar makkelijk aan de slag met onze opleiding Tropische landbouw….voor als we het hier niet meer zien zitten! (hahaha).

Met ons project gaan we vooruit hetzij langzaam. Ons huidige huis moeten we behoorlijk opknappen (er zijn een hoop mankementen) om er een soort Bed&Breakfast van te maken (of gewoon kamerverhuur, want B&B bestaat hier eigenlijk niet). Gezien de bureaucratie en ingewikkelde regelgeving willen we eerst een vergunning aanvragen om ons huis op te knappen en pas daarna een vergunning voor verhuur toerisme aan te vragen (tegelijkertijd is ingewikkelder). Ook praktischer omdat het nog niet duidelijk is wat we wel en niet mogen doen (bijv. of we hier zelf mogen wonen als we kamers gaan verhuren). Mogelijk moet ons te bouwen strohuis eerst af zijn voordat we als B&B van start kunnen. (Momenteel wordt de wet “verhuur aan toeristen” aangepast voor een betere aansluiting Europese regelgeving dus we wachten even af wat voor mogelijkheden we dan hebben). Onze architecten zijn in ieder geval druk bezig met de bouwtekeningen van ons strohuis. Als die snel klaar zijn en de vergunning wordt aangevraagd kunnen we misschien in het najaar beginnen! Spannend!!

Om een strohuis te bouwen hebben we wel even moeten “proefdraaien”! Eind juni hebben bij ons een soort workshop gehouden samen met de architecten en enkele studenten bioconstructie (specialisatie strobouw). Gedurende een weekend hebben we een stuk stromuur en een “stampaarde” muur gebouwd. Was super leerzaam en bovendien erg gezellig! Oefenen met zelfbouw, leren van problemen waar we tegenaan lopen en bovendien geeft het ons inzicht in de kosten en obstakels van het BioBouwen….

Afijn beetje bij beetje…….hopelijk de komende maand meer duidelijkheid over het bouw. We hebben er veel zin in en willen graag ons huis gaan bouwen!!!!

Liefs,

Cecile en de Tigelaars

Susanna

Thanks voor de update. Wat een mooi nieuws allemaal. Fijn dat Laura aangenomen is en kan starten. Foto's van biobouw zagen er heel interessant uit. Ben heel benieuwd, naar de uiteindelijke plannen. Succes ermee. Groetjes Susanna

Willy en Klaas

Wat leuk om eens weer een update te krijgen van hoe het bij jullie gaat en is gegaan de laatste tijd. Gelukkige en mooie beelden.
HGWK

Fam Verbruggen en Willy

Fijne feestdagen , misschien wel met zijn allen bij elkaar . Hoop dat het goed met jullie gaat.
Alle goeds voor 2020 gewenst voor jullie allemaal.
Groetjes aan jullie allemaal .
Groetjes Miranda , Willy .