tigelaarsinletur.reismee.nl

November/december in Letur

Tigelaars in Letur (deel 6)

Zondag 24 oktober 2010: Hulptroepen gearriveerd

Vandaag zijn onze hulptroepen gearriveerd: zussen Trees en Ria met aanhang. We gaan deze week klussen en proberen de boerderij op te schonen'. Dat lukt eindelijk: er is getimmerd/geschaafd in huis en het kantoor van de boerderij (waar nog een hoop verhuisdozen en spullen stonden) hebben we geheel weten op te ruimen en schoon te maken. Peter en Juan kenden het kantoor niet meer terug! Maar we hebben ons probleem deels opgelost (verhuisdozen uitgepakt) en deels verplaatst: nu staat ons schuurtje vol met verhuisdozen................

Het is deze week is het prachtig weer zodat de kinderen het bezoek op sleeptouw nemen om de omgeving te laten zien.....een mooie wandeling waarbij uiteraard het beekje en de mooie terrassen rondom ons huis natuurlijk volop aan bod komen........... En ter afsluiting kunnen we uiteindelijk de (in de afgelopen zomer al beloofde) barbecue houden!

Donderdag 28 oktober 2010: Eindelijk de NIE-papieren!

Vandaag krijgen we eindelijk onze felbegeerde NIE (identiteitsnummer voor buitenlanders). Daarvoor moeten we ons weer op het politiebureau van Hellín (50 km. van Letur) melden. Alhoewel we niet weten wat te verwachten hoeven we gelukkig niet nogmaals in de rij te staan. We worden vrij snel geholpen door een agente maar moeten nog wel een betaling doen bij een bank en kopieën laten maken van onze paspoorten (als ze dat nou van tevoren had gezegd). Afijn het duurt al met al toch ruim 2 uur voor we weer buiten staan met onze NIE maar we hebben ‘em! Het heeft weliswaar bijna 3 maanden geduurd voordat we ‘em kregen maar nu kunnen we eindelijk een hoop zaken en papieren regelen.........

Vandaag is zus Ria jarig en besluiten we een uitstapje te maken. We hebben prachtig weer als we de waterval/bron van Riópar en museum Riópar Viejo bezoeken (waar wij een maand eerder ook zijn geweest). Nu zie je dat de herfst is ingezet: felgele populieren, groene grasvelden, bruine (geploegde velden) een prachtig contrast en kleurengeheel!

Maandag 8 november: 'Patio Makeover'

Er was een ware storm voorspeld en niets was minder waar! Het was niet zo erg als de orkaan in de Cariben maar ons tuinmeublement vloog wel een dag lang door onze patio. Het enige wat overeind bleef was onze pingpongtafel. Gelukkig was deze uitgeklapt want anders had hij het ook niet gehouden..................

Zaterdag 13 november 2010: 'Op de fiets naar Letur'

We zitten hier al zo lang en nu zijn wij (Laura, Jasper en ik) nog niet eens op de fiets naar Letur geweest. We gaan naar Laura's voetbalteam te gaan kijken. Jasper heeft vandaag vrij van voetballen maar het meidenteam moet wel spelen. En dus pakken we vandaag de fiets. Het is mooi weer. Maar 8 km. berg op en berg af valt uiteindelijk niet mee. Er is een lange klim van 2 km op de heenweg en 3 km. op de terugweg (had Lars ons al verteld en dat klopte). En dat was toch wel zwaar voor beiden (zonder oefening) maar we hebben het gehaald. Laura's team verloor helaas deze wedstrijd. Vanwege de warmte moest de wedstrijd ook nog eens vroegtijdig gestaakt worden.......Volgende keer beter.......

Dinsdag 30 november 2010: 'Hoera sneeuwvrij'!

De eerste sneeuw is inmiddels ook hier gevallen. De kinderen waren al op school toen het begon te sneeuwen. En als het hier sneeuwt ligt de boel meteen plat. De scholen besloten in overleg met de schoolbussen/taxidiensten om de kinderen eerder naar huis te sturen want ze konden dat later op de dag niet meer garanderen.

We zijn nu ingesneeuwd en ik kom met de auto de helling bij huis niet meer op. Dat is balen. Maar de kinderen vinden het fantastisch: Sneeuwballen gooien in Spanje! Dat hadden ze niet verwacht! Helaas hebben we geen slee. Maar dat probleem is zo opgelost: Lars haalt de wieltjes van zijn skateboard en ze hebben warempel een snowboard! Heerlijk snowboarden op de terrassen rondom huis. 'Kei Vet'!

Woensdag 8 december 2010: '....en na regen (lees: sneeuw) komt zonneschijn.....'

De afgelopen week is Spanje geteisterd door een koude golf. Noord-Spanje heeft veel last gehad van hevige sneeuwval maar ook de hoger gelegen delen in het zuiden ontkwamen niet aan de sneeuw. Zoals Letur. Maar na een koude, sneeuwige week (de huizen zijn hier eigenlijk niet ingericht op echt koude winters) slaat het weer gelukkig om. We hebben een lang (feest) weekend achter de rug: 6 december is de Dag van de Grondwet, 8 december Maria onbevlekte Ontvangenis en 7 december een brugdag. Een extra lang weekend want het weekend begon een dag eerder op vrijdag omdat de kinderen wederom sneeuwvrij kregen (vanwege de sneeuw reden er de hele dag geen schoolbussen/taxi's). Nu aan het eind van dit lange weekend is het weer volledig omgeslagen! Van -7 graden en de kachel hele dag aan naar nu 20-25 graden en weer lekker buiten zitten in het zonnetje. In het noorden van Spanje is men net bekomen van de sneeuw, nu heeft het warmere weer hevige regenval en overstromingen in het zuiden gebracht......... Het is niet te geloven ....... Maar het mag nu wel weer warm zijn ........... de winter begint pas en de koudste maanden moeten nog komen ...........