tigelaarsinletur.reismee.nl

Van examens en verkiezingen (juni 2015)

Beste allemaal,

Een kort bericht uit Letur met als belangrijste nieuwtje: Lars is geslaagd! In mei heeft hij de middelbare school gehaald (een HAVO diploma) en deze maand is hij geslaagd voor het toelatingsexamen van de universteit en heeft hij nu een (vergelijkbaar) VWO diploma! Het is hard blokken geweest voor hem maar het is hem gelukt! Deze week nog een laatste hobbel voor hem om in Nederland toegelaten te worden op de HBO Luchtvaarttechnologie: een staatsexamen Nederlands. Alhoewel zijn Nederlands uitermate goed is is een staatsexamen verplicht als je met een buitenlands diploma in Nederland wil studeren. We hopen dat dat ook gaat lukken!

Jasper en Laura hebben het schooljaar ook goed afgesloten. Vandaag krijgen ze hun rapporten. Jasper gaat volgend jaar naar de 4e en laatste jaar van de “midschool”. Het jaar daarop zal hij (net als Lars) naar Elche de la Sierra reizen (op 30 km van hier) om 2 jaar bachillerato te doen. Hij is nu aan het dubben welk profiel te kiezen. Waarschijnlijk wordt het Natuur en Techniek net als Lars. Laura zit dit jaar voor het eerst op de middelbare school (in Socovos, a 11 km met bus). Ze heeft wat, laten we zeggen, “opstart” problemen gehad (zo druk met nieuwe vriendinnen maken met meiden uit alle (!) andere dorpen dat ze nauwelijks tijd had om te studeren!) maar het gaat nu veel beter.

De gemeenteverkiezingen

Op 24 mei zijn er gemeente verkiezingen gehouden in Spanje. In Letur waren er 2 partijen die meededen: het rechtse PP (nu aan de macht in Letur) en het linkse PSOE. Stemmen en stemmen tellen gaat hier ouderwets met de hand. Als de verkiezingshokjes gesloten zijn wordt het hele dorp uitgenodigd om bij de telling te zijn. Opeengepakt in een klaslokaal worden de envelopjes één voor één opengemaakt en wordt het stembiljet aan de partijen en het publiek getoond. Op het schoolbord wordt de score bijgehouden. Ondanks de grote opkomst is het wel doodstil in het lokaal.

Maar wat wil het geval in Letur: de uitslag was gelijk: ieder 339 stemmen! Blijkbaar was dit het geval in 12 gemeentes van Castilla La Mancha. Er werd hevig gespeculeerd hoe dit opgelost moest worden. Blijkbaar mogen de partijen het op een akkoordje gooien en de komende 4 jaar ieder 2 jaar het dorp besturen. Maar beiden partijen in Letur stonden zover uit elkaar dat er geen overeenkomst mogelijk was. Op internet gingen er al grapjes rond dat de beiden partijen maar ouderwets moesten duelleren of gewoon een partijtje ganzeborden spelen. Uiteindelijk was wettelijk de oplossing, je gelooft het niet, een muntje opgooien! In aanwezigheid van de verkiezingscommissie en een notaris mocht de huidige burgemeester van PP het muntje opgooien. Ze had munt gekozen en uiteindelijk gewonnen. De toekomst van Letur (althans voor de komende 4 jaar) is bepaald door een muntje…..

Girasol Eco Encuentros

Via GIRASOL ECOENCUENTROS hebben we ook dit jaar weer scholen op de boerderij ontvangen, basisscholen, middelbare scholen en een MBO school (biologische landbouw). In de paasweek zijn we begonnen met workshops kaasmaken in combinatie met een rondleiding. Dat liep uitermate goed! We hadden vrijwel iedere dag groepen (vnl. gezinnen). In de zomermaanden juli en augustus (scholen hebben dan 2 maanden vrij) hopen we meer activiteiten aan te bieden voor kinderen, gezinnen en toeristen. Afgezien van de rondleiding, kaasworkshops, wandelroutes, etc. We bekijken nog wat, wanneer, hoe en met wie. Momenteel ben ik bezig met een cursus Wordpress zodat we onze eigen website kunnen maken. Dat hebben we al zo lang uitgesteld maar is nu hoognodig!

Maar eerst vakantie: morgen gaan we voor het eerst in 2 jaar weer met de hele familie 2 weken naar Nederland! Gezellig en leuk om iedereen weer te zien!

Liefs,

Cecile en de Tigelaars

Carmen

Hoi Cecile,
Leuk om weer wat over jullie te lezen. En wat een bijzonder verhaal over de verkiezingen!
Wij zitten hier op het kw1c ook in de eindfase. Vergaderingen, mondelingen, examens.
Nog drie weken en dan vakantie! Heerlijk.

Jullie een fijne zomer en succes met al jullie activiteiten.

Cecile

Hoi Carmen,
Leuk van je te horen. Hoe is het op KW1C?
Zijn jullie komende weken erg druk of kunnen we een keer met de sectie wat afspreken of samen een koffie drinken bij de cantina of zo?
Groetjes aan allen!
Cecile

Els

Weer een mooi verhaal. En dat gegoochel met verkiezingen: wonderbaarlijk!! We zien naar jullie uit!
Goede reis! Groetjes.

Mieke

hoi Cecile, gefeliciteerd met Lars...wat vliegt de tijd!
Mooie reportage, altijd genieten, groetjes van ons aan allem

Gabriëlle

Hoi allemaal,

Van harte Lars, super gedaan!

Wat een bijzonder verhaal weer: democratie via een muntje.

Zien uit naar jullie komst,

groetjes, ook namens de mannen Beeks,

Gabriëlle

cecile

Bedankt allemaal! En tot gauw!

Carla en Jan

Hallo allemaal, wat leuk die verhalen over jullie. Lars geweldig gedaan, gefeliciteerd. Ook Jasper en Laura gefeliciteerd. Nu weer allemaal aan iets nieuws beginnen. Lars jij terug naar Nederland, leuke opleiding ga je volgen, succes. Eerst lekker vakantie vieren, veel plezier weer in Nederland. heel veel groetjes van Carla en Jan.

Titia

Lars gefeliciteerd, hopelijk gaat het staatsexamen ook zo goed!! Fijn om jullie zaterdag te zien

Francis

Gefeliciteerd Lars en veel succes met het staatsexamen. Je kan altijd op ons terugvallen als je in Nederland gaat studeren.....! De deur staat voor je open.

groetjes Francis en Rick

els

Gefeliciteerd met Lars een top prestatie
Veel plezier met de vakantie en als je in de buurt komt zijn jullie altijd welkom