tigelaarsinletur.reismee.nl

Expeditie \"paddenstoel\" (Lars)

.........Lars kon de 'deadline'

\"Wink\"
van gisteren niet halen dus bij deze een extra Kerstbonusweblogverhaal.......

Expeditie ‘\'paddenstoel\'\'

Omdat het herfst is en het dus vochtig en nat is, is de tijd van de paddenstoelen aangebroken. Dit jaar waren hier de omstandigheden ideaal. Het heeft een paar dagen lang geregend met aanhoudende bewolking.

Mensen die in de Sierra (onze regio) wonen zijn erg fanatiek met paddenstoelen verzamelen. Van oktober tot december trekken hele volkstammen er op uit om paddenstoelen te zoeken. Vooral Guíscanos (deoranjegroeneofsmakelijke melkzwam), de Setas de Cardo (distel paddenstoel) zijn erg populair. Daarnaast zijn er nog meer paddenstoelen die veel worden gezocht.

Een vriend van mij, Jaime, is een van die fanatiekelingen die er een hele dag op uit trekt om paddenstoelen te zoeken. Hij zoekt al sinds ie klein is met zijn vader en oom naar paddenstoelen. Hij richt zich vooral op de Guíscanos. Omdat Jaime al lang zoekt heeft hij het voordeel dat ie een paar goeie plekken kent met potentiële Guíscanos groei. Ook kan hij ze makkelijk herkennen.

Nadat ons pap mij had verteld dat er paddenstoelen op de boerderij waren en nadat Jaime mij enthousiast had gemaakt met zijn verhalen, besloot ik samen met Jaime op zoek te gaan naar Setas de Cardo op onze boerderij. We hebben in twee parken van de koeien gezocht waar ons pap ons had aangegeven dat ie eerder al een paar van deze soort had gevonden. En jawel hoor, na een kwartiertje zoeken stuiten we al op de eerste Distel Paddenstoel. Niet veel later vonden we 2 m2 vol met paddenstoelen. Na 2 uur zoeken in het eerste park besloten we om te beginnen in het tweede park. Ook hier hadden we de jackpot. Reden dat wij zoveel hadden gevonden was omdat ten eerste de koeien niet rondliepen in de wei, dus konden ze niet worden vertrapt, en ten tweede omdat er zoveel dorre en dode distels lagen, waarvan deze paddenstoel zich voedt.

We waren rond 11 uur begonnen en waren klaar met het tweede park om 3 uur. Uit eindelijk hebben bijna 3 kilo aan Setas de Cardo gevonden. En als je bedenkt dat een kilo wel tot 15 euro kan op lopen in een normale winkel in de stad, is dat niet slecht voor 4 uurtjes zoeken.

We zijn toen naar de lokale bar in Abejuela gegaan met een deel van de setas waar we vroegen of ze de paddenstoelen wilden bereiden. Het bereiden gaat als volgt: eerst moet je in een bakpan opbakken zodat het meeste vocht verdampt (anders krijg je een papje of paddenstoelen soep als je dit niet doet), als het vocht min of meer is verdampt doe je in de pan een beetje olijf olie (niet te zuinig) en als laatste, je bakt de paddenstoelen samen met zout en knoflook totdat de knoflook en de paddenstoelen een beetje knapperig zijn. Dan opdienen met brood.

Omdat we nog een heleboel overhadden hebben we de setas eerlijk verdeeld tussen ons tweeën en hebben we ze mee naar huis genomen. De volgende dag heb ik ze thuis klaar gemaakt volgens de boven uitgelegde manier. Het is een hele speciale smaak. En nog specialer als je bedenkt hoeveel het per kilo kost. Een lekker en simpel gerecht wat echt genieten is.

Het was een geslaagde dag en super leuk om op zoek te gaan naar die paddenstoelen en dan dat geweldige gevoel te hebben als je zo\'n paddenstoel vindt.

Dit is nou een van mijn favorieten gerechten. Het maakt het extra speciaal omdat je het maar alleen gedurende de herfst kun eten. Volgend jaar hopen we dat de meeste paddenstoelen terug groeien en dat we weer zo\'n mooi aantal mee naar huis kunnen nemen.

Groeten Lars