tigelaarsinletur.reismee.nl

Van skeletten, \"Corpus Christi\" en oud-Hollandse spelletjes...



Beste mensen,


Op de valreep vóór de vakantie nog een verhaal van Lars en nog enkele foto´s. Het schooljaar zit erop. Lars heeft zijn ESO diploma gehaald en gaat komend jaar naar het bachillerato (5 en 6 havo/vwo). Jasper en Laura hebben beiden ook hele mooie rapporten en zijn over. De laatste schoolweek heeft Laura met haar school (alle 44 leerlingen) een bezoek gebracht aan de boerderij. We hebben een rondleiding in het Engels gegeven, oud-Hollandse spelletjes gedaan en afsluitend een boerenbingo, ook in het Engels. Ondanks het warme weer (30 graden) was het een succes. Eén van de leukste spelletjes was het sjoelen. Daar waren de leerlingen niet weg te branden……..


Begin juni hebben we de \"Corpus Christi\" feesten van Elche de la Sierra (30km) bezocht. In het centrum zijn de straten bedekt onder prachtige tapijten gemaakt van geverfd zaagsel (zie foto´s). Heel indrukwekkend al die prachtige kunstwerken! Na de hoogmis loopt de processie over deze tapijten heen (wel zonde). Op de balkonnen van de huizen worden dan de beste en mooiste doeken uitgehangen.


Verder zijn we natuurlijk nog erg druk met het opzetten van ons bedrijf (een hoop papieren en bureacratie). Het valt niet mee maar komt allemaal goed…….. Maar eerst voor lekker 2 weken genieten in Nederland! Leuk iedereen weer te zien!


Veel leesplezier met het verhaal van Lars!


Cecile


_________________________________________________________________________________


Hallo allemaal, (door Lars)


Ik zal jullie nu het volgende sensationele en spannende ervaring vertellen die ik gehad heb met Laura en twee franse vrienden: Sebastían en Noelí (vriendinnetje van Laura, zusje van Sebastián).


We hadden afgesproken die dag om naar de Cueva de Frescor ( Grot van de kou) te gaan. Ik was er al eerder geweest met een vriend van mij. We hadden zaklampen en het nodige materiaal om af te dalen in de grot. Touw was nodig want er was een flinke afdaling. Ik leidde hen naar binnen waarna ik ze alle compartimenten van de grot heb laten zien en alle hoeken en mooie stalactieten en stalagmieten die er te vinden waren. Na dat we bij het eindpunt waren gekomen besloten we terug te gaan. Voor dat we de kleine 3m klim wilde beginnen wilde Sebastián en Noelí nog even in een inkeping van het compartiment waar we op dat moment waren. Die inkeping leek op het eerste gezicht onbegaanbaar. Na dat Sebastián zich door de ingang had gewurmd viel hem meteen iets op. Zijn zusje eveneens betrad de inkeping om dat wat hem opviel te bekijken. Op geven moment zeiden ze tegen mij dat ze iets hadden gevonden wat verdacht veel op een onderkaak leek van een beest. Ze zouden het uitgraven om er een betere kijk op te hebben. Zodoende begonnen ze aan het graafwerk, wel voorzichtig zodat de kaak geen schade zou oplopen. Laura en ik ging ook naar binnen om Sebastián en Noelí hulp te bieden bij het bloot stellen van de kaak. Op een gegeven moment vonden we een paar botjes van een ruggenwervel. In eerste instantie dachten we dat het van een dood schaap of geit was gezien herders hun dieren wel eens0 opsluiten in grotten. Hoe verder we gingen met het uitgraven van de kaak hoe meer ik twijfelde of dit wel van een dier was. De tanden hadden ongeveer dezelfde grote als die van een mens en de kiezen waren vrijwel identiek als die van ons. Hoe meer we erover praten dat dit bijna niet van een geit of schaap kon zijn, hoe meer opgewonden we werden. We groeven door en we stuiten op verschillenden botten. Nadat we de kaak eindelijk uit het zand hadden gehaald besloten we hem mee te nemen naar huis samen met het bovenarm been en het bekken. Thuis kregen we de bevestiging van mijn ouders en Tante Ria en Ome Jan, die toen bij ons op visite waren. Daarna zijn Jasper en Sebastián met een schoenendoos de rest van de botten die we in de grot hadden gelaten mee te nemen. Na wat tellen hebben we In totaal zo\'n 6 a 7 ruggenwervels gevonden, zo\'n 7 a 8 wervels waarvan de meeste afgebroken of niet helemaal compleet zijn, een stuk van het bekken, een van de opperarm benen, een stuk van het schaambeen, stukken van het staartbeen en nog verschillende andere kleinere botjes die wijzelf niet konden identificeren. De door ons gevonden stoffelijke overschot van een mens hebben we de volgende dag overhandigd aan Juan de wethouder (die ook voor ons pap werkt op de boerderij). Hij heeft ze overgedragen aan de politie die ze op hun beurt weer hebben gegeven aan de experts op dat gebied. Sebastián en ik hebben een verklaring moeten afleggen en twee weken geleden heb ik in Elche mijn verklaring ‘bevestigd’.


Tot nu toe ben ik niet verder benaderd over de afloop dus het blijft nog afwachten van welke tijd het stoffelijke overschot afstamt en wat er precies es gebeurd met deze man/vrouw. Ik hoop dat ik nog verdere informatie over het lichaam zal krijgen want zoals jullie begrijpen zit ik vol met vragen en vind ik het hoogstens interessant om de afloop van deze ervaring te weten.


Al met al was het behalve het administratieve en die verklaring wel een spannende ervaring en iets om zeker niet te vergeten.


Groetjes,


Lars

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!